D making of....

Tapai Ubi...

Gambar google. Dah separuh jalan baru aku ingat nak amek gambar..hehe
 Firstly....
Kene ada ubi rebus. [pastikan ubi dari sumber yang halal yek]

 Then, ragi...
 
  Daun pisang [untuk rase dan aroma yang lebih asli]
 
Hancurkan ragi, tapis dan ratakan pada ubi rebus.
Make sure ragi betul2 rata.
Untuk rasa lebih manis tambahkan sedikit gula
[ragi sahaja tapai akan masam dan kurang manis]

 
Bungkus dalam daun pisang.
[My mom prefer masukkan semua dalam periuk/besen yg dilitupi daun pisang.
Bila dah jadi tapai baru bungkus kecik2]

Peram/biarkan kat tempat yang agak panas [jangan masuk fridge] selama 36-48 jam.

Inilah hasilnya....
Tapai Ubi Mak Siti...kekeke

Ni la hobi baru mak aku.
[mak annual leave skrg ni boring duk rumah]
Cabut ubi belakang rumah buat tapai.
Dah 3 minggu dah. Boleh buat bisness. 
Tapi nampaknye mak cume nak buat amal jariah dengan jiran2 je...

Aku prefer tapai pulut

11 comments:

theSkycrapper said...

N..bawak mai s.alam sket!..nk jugak..haha

shukjessa said...

woah feveret aku nih...

tp aku ske mkn tapai ubi yg mmg btol2 lembut ibarat isi durian.

tapai pulut pun best~!!

gile lame tak makan hahaha

rase die manis, sejuk dan panas?

panas sebab ragi tu... kalo ferment kan jadila tuak dah tak boleh makan sbb alkohol dah keluar hhohoho

cEro said...

hahaha, kenduri kawen nanti wat tapai ubi aku nk makan...

Anonymous said...

tahniah

futbolmaster said...

hahahahaha

Cik N said...

Skycrapper: ape plk aku bwk sane..ko r mai cni t aku suh mak aku wt special punye :l:

Cik N said...

shuk: waahh faveret ke? jarang r jumpe..bese org tua je suke tapai ubi ni.. :l:

betul2 kalau lame2 banyak kuar air..bley post kat rowell :d:

Cik N said...

cEro: xde hal r...tp sbr jela yek xtau bile masenye.. :k:

Cik N said...

Anonym: trimas! [utk apekah??] :t:

futbolmaster: gelak sokmo mu nih :m:

futbolmaster said...

lol

Anonymous said...

blog yg santai. ringan. biasa2. tentang kehidupan kita.kehidupan kita.

 

pepatungkristal.blogspot.com Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez | Distributed by eFree Blogger Help