Sakit telinga?





Biasanya sakit telinga sebab masalah dari telinga luar atau tengah.

Sebab sakit?
  • tahi telinga stok zaman jahiliyah terkumpul dlm saluran telinga tak boleh keluar, membentuk plak yg keras cam bata.
  • bacteria/fungus membangunkan kawasan setinggan dalam salur telinga, dan boleh menyebabkan bisul.
  • eczema, keadaan kulit saluran dalam telinga kering, merah, dan bersisik.
  • selain tu...infection pada tekak dan mulut pun boleh sebabkan telinga sakit. contohnya, ketumbuhan tekak.

Penjagaan dan pencegahan?
  • kalau tahi telinga dah keras kebatun, gunakan minyak zaiton/minyak sayuran/ubat titik sodium bicarbonat untuk melembutkan tahi telinga. minyak boleh beli kat Tesco or Giant, ubat titik boleh beli kat farmasi.
  • tahi telinga pandai membawa diri bergerak secara perlahan ke lubang telinga dan terkeluar sendiri tanpa dipaksa. so tak perlu godek2 telinga tu sepenuh tenaga. just lap je dengan kain lembut bahagian luar telinga tu.
  • putik kapas can be dangerous. sebab...biasanya putik kapas yang tak bape comel tu akan tolak taik telinga masuk lagi dalam ke salur dan membentuk plak. bile dah jadi plak, dah mampat dan padat tak boleh kuar sendiri...so sakit tak hengat!!
  • jgn menghembus hidung dengan kuat/ berenang/ menyelam masa selesema. ini boleh menyebabkan jangkitan telinga. sepenoh hati hembus idong sebab malas nak gune jari korek taik idong yang terselit tu pun dilarang ok!   (^_^)V

10 comments:

Forever Me said...

oit...ko dpt ilham mase korek tlga ke nih?...hhahah

Forever Me said...

oit...ko dpt ilham mase korek tlga ke nih?...hhahah

Cik N said...

haha..tau xpe ;p

Forever Me said...

dah bpe lame xgali?..byk hasil?..hehehe

MsAnisSyahirah said...

bagus juga info nih...
hihihihi...

Cik N said...

Hana:....lumayan gak...hehe ;p

Cik N said...

MsAnisSyahirah:....jage telinge ye..nk gune lame tu...

futbolmaster said...

betul..dr harita pun kater jgn korek teling, boleh pekak

Cik N said...

tak korek pun dah hampir pekak...kakakak ;p

Forever Me said...

hahah..,

 

pepatungkristal.blogspot.com Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez | Distributed by eFree Blogger Help